Case

Københavns Lufthavn
Kontakt os i dag

Projektet

Når Københavns Lufthavn i 2020 åbner de sidste 8000 kvadratmeter af det nye Finger E-området, hvor der med fem nye gates blandt andet bliver plads til de helt store langdistancefly, er J.E. Juncker en del af leverandørerne til Munck Havne og Anlæg, der har entreprisen på det udvendige arbejde på projektet..

2019/20

Udførelse

Det nye Finger E i lufthavnen blev færdiggjort i første halvår af 2020.

F900

Belastningsklasse

Dækslerne skal kunne klare belastning fra store langdistancefly.

12

Dæksler

Projektet indeholdt en levering af samlet 12 dæksler

J.E. Juncker er en god samarbejds-partner for os. Vi har samarbejdet tidligere, og vi ved, at de leverer kvalitetsprodukter, og at de leverer til tiden. Og så giver de os lidt større fleksibilitet, end vi kan få andre steder.

Sten Høyer

Projektchef

Løsningen

Entreprisen omfatter etablering af nye fly-standpladser bestående af 41.400 m2 betonbelægning, herunder ny infrastruktur bestående af afvanding, el, brændstofledninger, ventilation samt omlægning af veje.

Netop el er et af de områder, som J.E. Junckers dæksler dækker over. 

Jeg vil skyde på, at der ligger 100 trækrør under det dæksel,” siger Sten Høyer, og peger på et af de færdigmonterede dæksler under en af de nye gates ved Finger E, og fortsætter: ”Det skal levere strøm til for eksempel lys og lamper på banen, som betyder, at flyene for eksempel kan parkere helt præcis, strøm til kølemaskinen, som sørger for at flyet varmes op eller køles ned, inden der skal passagerer ombord og også strøm til flere andre områder.”

Dækslet er en del af en større ordre af dæksler, som J.E.Juncker har leveret til projektet i Lufthavnen. Dækslerne er dimensionerede til belastningsklasse F900, så det kan klare belastning fra et af de store langdistancefly, som Finger E skal kunne modtage.

Vi har haft en god dialog om løsningen med de enkelte dæksler, hvor vi for eksempel har fået monteret pumpe på det ene. Det handler også om lufthavnsmedarbejdernes arbejdsmiljø. Det skal være nemt at komme ned i og det er en fordel, at vi har fået lidt større, men færre låger på dækslerne, så der er en større åbning, når medarbejderne skal justere på ledningerne under dækslet og har brug for arbejdsplads,” forklarer Sten Høyer.

Lufthavnen åbnede i 2019 for første etape af den 28.000 kvadratmeter store udvidelse med otte nye gates, en ny paskontrol og nye passagerområder. 

Det nye område fordeler sig over tre etager. Udvidelsen er en del af en plan om at kunne have plads til op til 40.000 passagerer mod tidligere ca. 30.000 passagerer. 

Seneste cases

MT-Højgaard

MT-Højgaard

Projektet Opgaven havde en meget kort tidsplan, og det betød, at de skulle ...

Skal vi tales ved?

Har I særlige udfordringer med at finde den rette løsning til kørebanedæksler, aluminiumsdæksler eller fx overfalsede dæksler eller har I spørgsmål om, hvordan I får indfriet jeres specielle behov? Kontakt os i dag og tag os gerne med på råd fra projektets start.